Hvorfor telt ?

Før vi fik børn kørte min kone Jane og jeg på teltture på motorcykel. Vi har altid syntes at det var en dejlig simpel måde at holde ferie på, da man kommer hinanden ved, og samtidig har naturen i første parket. Vi har også været på charterferie, og nydt det til fulde, og vi vil også gøre det igen. I år tager vi f.eks. ud i telt i alle vores tre ugers sommerferie. Vi tager også en uge til september, hvor vi har lejet et sommerhus på Gran Canaria, så vi gør lidt af hvert, men vores foretrukne ferieform er altså telt. Vi kunne også have valgt vandreture, men til det er ungerne stadig for små, og det samme gælder cykelture.

Jeg vil her fortælle om hvorfor vi valgte at investere forholdsvis meget i telt, og derved lægge os fast på denne ferieform længere ud i fremtiden. Jeg vil forsøge at fortælle om de overvejelser der førte til vores valg, hvilket måske kan gøre det nemmere for dig, hvis du også står og skal lave dette valg. Det er ikke sikkert du kommer til samme konklusion, men bare det at få vendt tingene og kigget på sagen fra en anden vinkel, gør det tit nemmere at træffe sine egne beslutninger.

Det startede altså med vores ture i Danmark og Sverige i 2002 til 2004 på MC, men efter Annemarie, vores ælste, kom til i 2005, holdt vi nogle års pause fra friluftslivet og derefter var vi nødt til at prøve noget andet (jeg kunne dog godt have tænkt mig en sidevogn, men det kom ikke på tale). Vi lånte en lille campingvogn af nogle venner, som vores Skoda Fabia Combi kunne trække, hvilket faktisk kun var lige ved og næsten, da vognen vejer 850kg og bilen må trække 825kg. Dette gjorde vi to år i træk (2007 og 2008), til stor fornøjelse for os alle, hvor vi bl.a. besøgte Dronningmølle Strandcamping og Hvidbjerg Strand Camping.

Sidste år, i 2009, tog vi den beslutning, at nu ville vi have vores eget udstyr, og det krævede grundige undersøgelser af diverse hjemmesider, men først skulle vi lige finde ud af hvilken ferietype det skulle være. Jane mente sagtens vi kunne klare os med en lille campingvogn, som den vi havde lånt af vores venner, som vi sikkert kunne have fået for ca. 25.000 kr. Jeg var dog af en anden mening, da jeg godt kan lide lidt mere plads end den der er i sådan en lille vogn. Her skal det måske lige siges, at James var kommet til i efteråret 2008, så da var vi altså fire der skulle være plads til. Yderligere kan jeg sige, at jeg også er lidt magelig, men det vil blive klarere senere og på de øvrige sider.

Hvis vi skulle have en større campingvogn, skulle vi også have en større bil. En større bil kan jeg sagtens leve med, men hvis argumentet er en større bil, for at den skal kunne trække en større campingvogn, så skal det tænkes godt igennem, for campingvognen bruger man jo ikke nødvendigvis så tit, og da vores situation dengang var, at vi begge cyklede til arbejde, så er en ny bil altså en stor investering. Stod det til mig, så skulle vi i hvert fald have noget der kunne trække 14-1500kg, for så kunne vi jo få en campingvogn, hvor det er muligt at nogen både er vågen mens andre sover, indenfor vel at mærke (hvilket ikke var muligt i den lille vi havde lånt).

Det kunne være fedt med en ny bil, samt en campingvogn, men for at gøre en lang historie kort, så bestemte vi os for, at tiden til det, ikke var nu/dengang. Hvem der fik ideen med telt husker jeg ikke (men det var nok mig). Vi så i hvert fald en masse telte hos en af de campingforhandlere vi kørte forbi, mens snakken stadig stod på campingvogn, og da den snak sluttede, kom det med telt op. Under alle omstændigheder, så passede telt bare rigtigt godt til vores behov, for vi ville gerne fortsætte med at campere, og et telt kunne vi have i den bil vi havde og stadig har. Jeg var lidt skeptisk i starten, men da jeg så hvor store telte man faktisk kan få, så begyndte det faktisk at ligne en rigtig god plan.

Med små børn skal man have et køleskab, man skal kunne tilberede sin mad, og man skal kunne sidde og spise den. Man skal have et sted at sove og der skal være plads til at lege. Om aftenen skal de voksne kunne se lidt TV uden at ungerne vågner, og så skal den ene voksne kunne sove (i mørke), mens den anden samtidig lige napper en lille en mere (med lyset tændt) inden han også går i seng. Og så skal vi ikke glemme barne/klap-vognen.

Kan alt dette lade sig gøre i telt ?
Ja det kan det sagtens, men det kræver at der er god plads i bilen.

Da bilen kun har begrænset størrelse, så må man bygge til, og til det er der flere muligheder. Vi gjorde det, at vi købte en tagboks og et bagagebærer til at sætte på trækket. Dette løste vores pladsproblemer, og gjorde at vi nu kan campere og have næsten lige så meget plads som flere af dem vi møder med campingvogn.

Når valget er truffet kommer den sjove del med at finde ud af hvilke ting man så skal købe, hvilket ikke var helt let. Specielt ikke når der er flere der skal bestemme.

På billedet her ses bilen pakket med telt og alt hvad der er inde i teltet, som det ses på forsiden.

Du kan læse mere om vores overvejelser ved valg telt og møbler her og af det øvrige udstyr her.